چرا گیربکس زوزه میکشه ؟

علت صدای زوزه در گیربکس

سلامی دوباره به ایران گیربکسی های عزیز . امروز اومدیم ببینیم چرا گیربکس زوزه میکشه ؟
حتما واسه شما هم اتفاق افتاده که به صورت ناگهانی گیربکستون شروع میکنه به صدا دادن و زوزه های عجیب و صداهای ناخوشایندی ازش درمیاد .
امروز اومدیم دلایل این مورد رو باهاتون برسی کنیم و بهتون بگیم مشکل میتونه کجا ها باشه .
با ما همراه باشین :
خب عزیزای دل سر و صدا اولین علامت هشدار مشکل توی گیربکس اتوماتیک ماشینتونه (تازه اول راهه ) .

در نتیجه هر چی زودتر به داد این بنده خدا برسین صد درصد خرج کمتری میکنین و قطعات کمتری رو میزنه خراب میکنه .

همچنین ساییده شدن دنده ها و شفت یکی از اصلی ترین دلیلای ایجاد این صداس و این موضوع اول خیلی کمه و رفته رفته هم سایش بیشتر میشه و هم صدای اون زیاد تر خواهد شد .

تا وقتی این صدا رو نشنیده باشین درک اینکه این صدا از چرخ دنده گیربکس باشه براتون خیلی سخته . و اینم توجه کنین که یه فرد عادی نمیتونه مثل یه متخصص تعمیر کار این صدا رو تشخیص بده .

اگر نگران این سر و صدا هستین میتونین سریع با ما تماس بگیرین تا به صورت رایگان بهتون مشاوره بدیم .

فقط باید حواستون جمع باشه چونکه یک باره این صدای کم آسیب جدی ای رو به چرخ دنده ماشینتون وارد میکنه.

یکی دیگه ار عوامل این داستان کمبود روغنه . اگه ضخامت روغن روی چرخ دنده ها نازک بشه ، دنده ها ها روی هم کشیده میشن و سطح صاف روی دنده ها را از بین میره . حتی اگر دوباره روغن عوض کنین این آسیب از بین نمیره و باید حتما اون چرخ دنده تعمیر یا تعویض بشه .

یه مورد دیگه هم اضافه کنم که این صدا ممکنه دلیلش تیز شدن چرخ دنده ها به علت عملکرد و کارکرد بالاشون باشه .

صدای زوزه در ماشین های کم کارکرد

تو خیلی از موارد خودرو های صفر و کم کارکرد از گیربکس هاشون صدا هایی شنیده میشه که دلیلش متاسفانه کیفیت پایین قطعات و یا مونتاژ نادرست اون هاست . واسه این موارد میتونین از ما مشاوره بگیرین تا با کمترین هزینه کار رو براتون عیب یابی و تعمیر کنیم .

شناسایی ایراد در حالت های مختلف

  • هر وقت که ماشین در حال حرکته زوزه میکشه و  یا سر و صدا می کنه : گاهی وقتا صدا با لغزش چرخ دنده ها جفت می شود. این معمولاً معنیش اینه که روغن آسیب دیده و بی کیفیته یا سطح روغن کمه و با تغییر روغن گیربکس مشکل حل میشه .
  • صدای ثابت که وقتی ماشین متوقف میشه و توی دنده هست مثل وقتی که  پارک می کنین یا توی دنده خلاص قرار می دهین متوقف می شه معمولاً نشان دهنده وجود مشكل در مبدل گشتاوره .
  • همچنین سر و صدایی که با قرار دادن ماشین در یک دنده خاصی ، به ویژه دنده سه ، متوقف میشه معمولاً به دلیل مشکلات مکانیزم دنده گیربکس هست.
  • تغییر مکان باعث تغییر صدا میشه که این معمولاً مشکلی بین شفت توربین و قسمت های گیربکس هست .
  • تند رفتن باعث می شه صدا بیشتر شه که این نشان میده این مشکل به سرعت حرکت چرخ ها متصله و معمولاً در درایو نهایی گیربکس مشاهده میشه .

تفاوت صدای زوزه گیربکس و دیفرانسیل

تفکیک صدای زوزه  گیربکس از دیفرانسیل یک روش تست ساده داره که در اینجا به اون میپرداریم : اول ماشین رو در یک مسیر صاف و تقریبا طولانی بذارین . آزادراه ها واسه این تست خوبن . همه پنجره ها رو بدین بالا ، سیستم پخش ، بخاری و یا کولر رو خاموش کنید تا صدای زوزه کاملا شنیده بشه . دقت کنین که مسیر خشک باشه . حالا باید سرعت خودرو را تا جایی که صدای زوزه شنیده میشه زیاد کنین . معمولا صدای زوزه دیفرانسیل در سرعت بالای 80 کیلومتر اتفاق می افته.

حالا کلاچ رو نگه دارین اگر صدای زوزه بازم اومد ، صدا برای دیفرانسیل هست .  و اگر صدای زوزه را شنیدین و کلاچ را نگه داشتین اما صدای زوزه همچنان ادامه داشت و قطع شد این صدای زوزه میتونه از گیربکس باشه . البته میتونین این تست رو در سراشیبی هم انجام بدین . وقتی به سرعت دلخواه رسیدین ، دنده رو رها کنین . اگر زوزه به قوت خود باقی ماند قطعاً دیفرانسیل زوزه می کشه .

کلام آخر : ما در مجموعه بزرگ ایران گیربکس هر زمان اماده مشاوره و رفع عیب گیربکس ماشین های شما هستیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *