معرفی انواع گیربکس اتوماتیک

معرفی انواع گیربکس اتوماتیک

انواع گیربکس اتوماتیک خودرو

سلام خدمت همه همراهان ایران گیربکس . در این مقاله سعی داریم معرفی انواع گیربکس اتوماتیک خودرو رو به همراه کارایی اونا براتون بیان کنیم .

گیربکس های اتوماتیک به دسته های مختلفی تقسیم میشن که برخی از اون ها شامل CVT وDSGو Tiptronicو Dual-Clutchو Automated-Manual Transmission هست که الان به طور مفصل درمورد تک تکشون باهم صحبت میکنیم و اونا رو برسی میکنیم

اول از همه باید بدونیم که اصلا گیربکس چیه و وظایف اون توی خودرو به چه شکله .

گیربکس چیست ؟ و وظایف آن :

سیستم انتقال (یا همون گیربکس ) مثل واسطه ای بین موتور و چرخ های وسیله ی نقلیه عمل می کنه . گیربکس یا جعبه دنده گشتاور نیروی موتور رو به سرعت های مختلف تبدیل می کنه . یا بهتر بگیم قدرت رو از بخش اول به بخش دوم می فرسته و به ماشین کمک می کنه تا به جلو یا عقب به حرکت دربیاد . نسخه ی اتوماتیک گیربکس میتونه دنده ها رو با حرکت وسایل نقلیه تغیر بده و راننده جز انتخاب حالت های اون نیاز به انجام کاری نداره (خیلیم عالی 🙂 . خیلی از ماشینای به روز از نسخه های متنوعی از این گیربکس ها استفاده میکنن که چند تاشو براتون معرفی میکنم :

رایج ترین گیربکس های اتوماتیک :

این سیستم اغلب به عنوان مبدل گشتاور اتوماتیک شناخته میشه ، این نوع مدل استاندارد گیربکس اتوماتیکه که در بیشتر ماشین های امروزی استفاده شده . در گیربکس اتوماتیک از کلاچ برای تغیر دنده ها استفاده نمیشه . در عوض یک کوپل ( جفت شونده ) سیال هیدرولیکی یا یدونه مبدل گشتاور این کارو میکنه . این سیستم به بخش کنترل الکتریکی ( ECU) موتور وصل میشه و کنترل دقیق ماشین رو فراهم میکنه .

یکی از ماشین هایی که از این گیربکس استفاده میکنه کیا اسپورتیج هس .

ماشین های اتوماتیک تو تعویض دنده عملکرد روونی دارن ، اما تعویض دنده ها در بیشتر مواقع سریع نیست . اگرچه با اومدن مدل های قوی و پرطرفدار ZF 8 سرعته که در بیشتر ماشین های جگوار و بی ام و پیدا میشه این تصور تغییر کرده .

از جمله ماشین های محبوبی که از این گیربکس اتوماتیک استفاده میکنن می توان پورشه پانامرا ، بی ام و X1 ، کیا اسپورتیج و … رو نام برد .

این مقاله ادامه داره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *